Ostalo

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

DA LI ZNATE: Šta je to makrobiotika i kako uneti promene u ishrani?

DA LI ZNATE: Šta je to makrobiotika i kako uneti promene u ishrani?

  Izvor: Foto: Profimedia

Makrobiotika predstavlja filozofiju ishrane i dugovečnosti. Osnovni makrobiotički princip se zasniva na jedinstvu dve suprotne energije, jin i jang. Ravnoteža ove energije u hrani kao rezultat daje harmonično funkcionisanje organizma i njegovo lakše prilagođavanje promenama.

Makrobiotika nije samo vezana za ishranu već predstavlja određen način života koji podrazumeva odgovarajuće mentalne i fizićke aktivnosti i isključuje pušenje i konzumiranje alkohola. Ovakav način ishrane nastoji da obezbedi energetsku ravnotežu hrane u pogledu sadržaja energije jina i janga. Ovo se ostvaruje izborom odgovarajućih namirnica, pravilnim načinom pripreme i pažnja se usmerava na pravilno kombinovanje namirnica. Ukoliko se konzumira samo jin ili samo jang hrana, nastaje disbalans u organizmu.

Makrobiotika se temelji na nekoliko principa. Prvi je da treba jesti u skladu sa tradicijom. Drugi princip podrazumeva da ishrana treba da bude u skladu sa klimom. Ishrana se narušava ukoliko se u jelovniku nalaze one namirnice iz klimatskih oblasti različitih od one u kojoj se živi. Bilo bi idealno da se ishrana sastoji većinom od namirnica sa lokalnog područja. Ishrana treba da bude prilagođena godišnjem dobu, odnosno jesti one namirnice koje se prirodno mogu naći u našem kraju u određeno godišnje doba, a ne koristiti namirnice koje su konzervisane ili zamrznute. Takođe ishrana zavisi i od ličnih potreba.

U svakom dnevnom obroku trebaju da preovlađuju integralne žitarice i povrće. Jednom do dva puta nedeljno se konzumira riba. Sezonsko voće se jede najmanje tri puta nedeljno kao međuobrok.

Za užinu se takođe može jesti jezgrasto voće, razne semenke i suvo voće. Između glavnih obroka treba da prođe 3-4 sata. Voda se konzumira pola sata pre ili pola sata posle obroka, a nikako za vreme jela. Rafinisani šećer i namirnice sa visokim glikemijskim indeksom se ne koriste.

Meso i jaja se isto ne koriste u makrobiotičkoj ishrani jer spadaju u acidirajuće namirnice. Nijedna namirnica nije samo jin i jang, već je kombinacija obe energije, međutim jedna uvek preovlađuje i prema dominantnoj energiji dele se na više jin ili više jang namirnice. Jin namirnice su alkohol, rafinisani šećeri, kafa, začini(biber, čili, kari), ulja, Voće tropskog porekla, voće umerenog klimatskog pojasa, mleko i pavlaka. Jang namirnice su riba, živinsko meso, sir, meso sisara, jaja.

U uravnotežene namirnice spadaju lisnato povrće, bundeva, luk, korenasto povrće, jezgrasti plodovi, mahunarke, semenke i integralne žitarice. U ishrani bi trebalo koristiti sve tri grupe namirnica, ali se treba paziti kako se kombinuju. Makrobiotičari umesto kravljeg mleka koriste sojino ili bademovo mleko. Takođe izbegavaju proizvode od belog brašna, hleb sa kvascem, kao i kolače.

Konvencionalna medicina još uvek ne priznaje ovaj trend u ishrani. Mada ne treba biti isključiv i slepo pratiti bilo kakav način ishrane, već iz svake ishrane treba uzeti ono što vašem organizmu najviše prija i što čini da se dobro osećate u svojoj koži.

*Najbolje recepte, kulinarske savete, trikove i dijete možete pronaći i na našim Facebook stranicama - Stvar ukusa i Šta da kuvam danas?

*Zapratite Stvar ukusa i na Instagram

Izvor: mitrovica.info

Više na ovu temu

Komentari 0

Vaš komentar je uspešno poslat i postaće vidljiv čim ga naši administratori odobre.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Inicijalizacija u toku...

Najnovije

Recepti

Trikovi i saveti