Ostalo

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Evo zbog čega je vitamin B9 važan za naše zdravlje

Vitamin B9 poznatiji kao folna kiselina važan je za funkcionisanje čitavog organizma.

  Izvor: Profimedia/Shutterstock

Vitamin B9 ili folna kiselina reguliše čitav niz procesa u organizmu čoveka. Njena uloga je vrlo važna u stvaranju crvenih krvnih zrnaca koja prenose kiseonik do svih ćelija, pa manjak ove kiseline u organizmu može prouzrokovati anemiju. Snižava nivo homocisteina, neproteinskih aminokiselina, koje u visokim koncentracijama izazivaju začepljenja krvnih sudova, a povezane su i sa nastankom depresije i Alchajmerove bolesti. Dovoljne količine folne kiseline u organizmu mogu zaštititi i od raka debelog creva, dojke, raka grlića maternice, pankreasa i želuca. Istraživanja su pokazala da folna kiselina uspešno rešava i probleme s nesanicom, a učinkovita je i za ublažavanje tegoba u slučaju očnih bolesti.

Pogledajte i Zbog čega je vitamin E važan za naše zdravlje

Preporučena dnevna doza vitamina B9 ovisi od godina i stanja organizma. Osobama starijim od 16 godina savetuje se 400 mikrograma, a trudnicama 600 mikrograma.

Posledice nedostatka

Najčešće posledice nedostatka folne kiseline su razdražljivost, umor, depresija, slabo pamćenje i demencija, gastrointestinalni problemi, gubitak apetita, dijareja, problemi s rastom, upala desni itd. Manjak ove supstance povezan je i sa degenerativnim oštećenjima živaca i Parkinsonovom bolesti, a osim toga i rizik od pojave osteoporoze je veći.

Pogledajte i Ove namirnice su najbolji izvori vitamina B

Namirnice bogate folnom kiselinom

Zeleno lisnato povrće po kojem je folna kiselina dobila ime obiluje ovim vitaminom. Ima je u listovima spanaća, blitve i zelene salate. Jedan tanjir variva od spanaća sadrži oko 263 mikrograma folne kiseline, što čini oko 63% ukupne dnevne potrebe organizma za ovim nutrijentom.

Trudnicama se naročito preporučuje prehrana bazirana na sočivu i svim vrstama grahorica. Osim toga ove namirnice su naročito korisne i za osobe koje pate od problema sa anemijom i povišenim nivoom holesterola u krvi. Citrusi kao što su pomorandže i grejp prednjače po visokim koncentracijama ovog vitamina. Jedna pomorandža sadrži oko 50 mikrograma folne kiseline, a jedna veća čaša soka od pomorandže i veće količine. Folna kiselina nalazi se i u šparglama, prokulicama, karfiolu, paradajzu, peršunu, šargarepi, repi kao i u jogurtu, ćžumancetu i pivskom kvascu.

Pogledajte i 5 simptoma nedostatka vitamina

Folna kiselina najvažnija u trudnoći

Nedovoljne količine folne kiseline u organizmu mogu uzrokovati zdravstvene probleme kod novorođenčadi, kao što su mala telesna masa i povećani rizik od oštećenja neuralne cevi. Zbog toga se ženama preporučuje unošenje namirnica bogatih vitaminom B9 čak 3 meseca pre začeća. Osim toga, manjak ove kiseline u organizmu može uzrokovati tegobe u razvoju govora kod dece.

Pogledajte i Simptomi nedostatka magnezijuma

Grupa istražvača sa Instituta za javno zdravlje u Oslu koja je podvrgnula ispitivanju 39.000 beba, istakla je da unošenje namirnica bogatih folnom kiselinom u periodu od 4 nedelje pre začeća pa sve do 8. nedelje trudnoće može u velikoj meri povećati razvoj govora kod deteta. Pokazalo se da su deca majki koje nisu unosile dovoljne količine folne kiseline na početku i tokom trudnoće, imale više problema u razvoju govora od dece majki čija je ishrana bila upotpunjena ovim nutrijentom.

*Najbolje recepte, kulinarske savete, trikove i dijete možete pronaći i na našoj Facebook stranici - Stvar ukusa

Izvor: Kiwi.hr

Komentari 0

Vaš komentar je uspešno poslat i postaće vidljiv čim ga naši administratori odobre.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Inicijalizacija u toku...

Najnovije

Recepti

Trikovi i saveti