Ostalo

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

DA LI STE ZNALI? OVA HRANA MOŽE DA UZROKUJE TROVANJE: Plus savet kako da reagujete ako se to dogodi

Trovanje hranom nije ni malo prijatno, pa vodite računa o vašim namirnicama.

 Kako da sprečim trovanje hranom Izvor: Shutterstock

Trovanje hranom je prilično uobičajeno. Dok se većina ljudi brzo oporavlja, neki su u većem riziku od ozbiljnijeg trovanja kao što su starije osobe, mala deca (ispod pet godina), trudnice i oni koji imaju oslabljen imuni sistem. Dobra vest je, da se uz odgovarajuću ličnu higijenu i obraćanje pažnje na temperaturu hrane, trovanje može sprečiti. U nastavku teskta pogledajte koje su to namirnice koje treba pažljivije da konzumirate, ali i šta da uradite ako se otrujete hranom. 

Sirovo meso i živina

Sirovo meso i živina često sadrže bakterije kao što su Campylobacter, Salmonella, E.coli or Clostridium perfringens. Ove bakterije se ubijaju pravilnim kuvanjem, međutim veoma je važno da uvek koristite odvojene daske za sečenje za meso i živinu i drugu hranu kako biste izbegli kontaminaciju. Takođe, nikada nemojte da perete sirovo meso ili živinu, jer to širi bakterije na drugu hranu i površine. 

Pirinač

Pirinač na sebi ima mikroorganizme Bacillus cereus, a ova bakterija može da preživi proces kuvanja. Brzo se razmnožava jer svi pirinač čuvaju na sobnoj temperaturi. Zbog toga je bitno da se drže na visokoj temperaturi iznad 57°C, ili da se brzo ohladi na temeperaturi ispod -1°C. Nikada ne ostavljajte kuvani pirinač na sobnoj temperaturi duže od dva sata.

Plodovi mora

Riba i morski plodovi mogu da nose bakterije, uključujući i Listeria monocitogenes, Salmonella, Shigella i Vibrio. Riba treba da ima blag miris. Kada kupujete morske plodove, preterano kiseli miris znači da riba možda nije sveža. Oči ribe treba da budu bistre, a meso treba da bude čvrsto. Ako kupujete filete, da biste znali da su sveži, pritiniste ribu i ako se vrati u prvobitno stanje, znači da je sveža i možete da je kupite. 

Možda će vas zanimati

Kada kupujete sveže školjke, izbegavajte ostrige ili dagnje sa napuklom ili slomljenom ljuskom. Škampi i jastozi treba da budu bistri i ne bi trebalo da imaju jak miris. Ako kupujete smrznutu morsku hranu, izbegavajte pakovanja sa mrazom ili kristalima leda, što obično znači da je proizvod odmrznut i ponovo zamrznut. Takođe, izbegavajte sve smrznute proizvode koji izgledaju „meki“ jer to znači da temperatura nije bila dovoljno niska da bi se hrana održala zamrznutom.

Uvek se pobrinite da temeljno kuvate ribu i morske plodove i nikada ne ostavljajte kuvanu ribu i morske plodove na sobnoj temperaturi duže od dva sata.

Hrana ostavljena na sobnoj temperaturi više od dva sata

Svaka hrana ostavljena na sobnoj temperaturi duže od dva sata postaje opasna. Sobna temperatura je savršeno leglo za većinu bakterija. Zlatno pravilo je da sve ostatke ohladite za manje od dva sata od kuvanja ili bacite hranu. Ako su vam ostale velike količine hrane podelite ih u male, plitke posude pre nego što ih stavite u frižider, jer to omogućava brže hlađenje hrane. Posude treba da budu hermetički zatvorene, a ostatke treba potrošiti u roku od tri dana.

Ako nećete pojesti hranu u tom roku, bolje je da je zamrznete, jer tako produžavate trajanje hrani. Imajte na umu da se čak i smrznuta hrana može pokvarit. Preporučuje se da je pojedete u roku od tri do četiri meseca.

Šta učiniti kada imate trovanje hranom

U većini slučajeva, trovanje hranom izaziva dijareju, povraćanje, mučninu i neke druge simptome u zavisnosti od klice. Mnogi ljudi se oporavljaju sami, ali nekima može biti potrebna medicinska pomoć. Ako imate visoku temperaturu (preko 39), vrtoglavicu i druge znake dehidratacije (veoma suva usta, malo ili nimalo mokrenja, glavobolja), krvavu dijareju ili dijareju koja traje duže od tri dana, onda posetite lekara. 

Za one koji se oporavljaju kod kući pobrinete se da pijete dosta tečnosti, da se dovoljno odmarate i jedite hranu bogatu probioticima kada se oporavite, kao što su jogurt i kefir za početak, a zatim kiseli kupus. Za prebiotike, koji hrane dobre bakterije u stomaku, takođe uključite hranu bogatu vlaknima poput banana i drugog voća ili povrća, kao i ovsenih pahuljica.

Izvor: Stvar ukusa 

Šta ćete danas spremati? Ideje za brze, jednostavne i ukusne obroke te čekaju svakog dana na Viberu. PRIJAVI SE OVDE.

Pročitajte još

Možda će vas zanimati

Komentari 0

Vaš komentar je uspešno poslat i postaće vidljiv čim ga naši administratori odobre.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Inicijalizacija u toku...

Najnovije

Recepti

Trikovi i saveti